ÖVERTURISM

Överturism: Vad är det och hur tar vi itu med det?

 

Vad är överturism?

Överturism beskriver destinationer där värdar eller gäster, lokalbefolkningen eller besökare känner att det finns för många besökare och att livskvaliteten i området, eller kvaliteten på upplevelsen, har försämrats oacceptabelt. Överturismen är motsatsen till ansvarsfull turism; som handlar om att använda turismen för att göra bättre platser att bo på och bättre platser att besöka. Ofta upplever både besökare och gäster försämringen samtidigt.

 

Kan vi få för många turister??

Många i branschen skulle förmodligen säga nej. Vi beskriver oss ofta som resenärer och besökare, på samma sätt som människor klagar över trafiken utan att inse att de själva är en del av den. Boissevain publicerade Coping with Tourists: European Reactions to Mass Tourism nästan 20 år sedan. Sedan dess har stora europeiska städer fortsatt att uppleva snabb tillväxt i turism. Skriv "too many tourists" i Google och det kommer upp en lång rad med föreslag på sökningar, vilket avslöjar vad andra har letat efter. Detta är vad Google nyligen erbjöd  -Venedig, Barcelona, Island, Paris, London, New York City, Prag, Thailand och Rom.

 

Nedan följer en kraftfull kort dokumentär som utforskar överturism genom intervjuer med lokalbefolkningen och globala experter:

 

Varför händer överturismen?

Överturismen är motsatsen till ansvarsfull turism. Krippendorf, fadern till Responsible Tourism (Ansvarsfull Turism), förutsåg tillväxten av upproriska turister och uppmuntrade till en tillika upprorisk lokalbefolkning. Nu gör de upproriska invånarna sina röster hörda. Etiketten överturism ogillas av många destinationer som är mer villiga att överväga utmaningen att hantera eller Ken Robinsons otillräckligt förvaltad turism. Den offentliga sfären är en gemensam egendom resurs, förbättrad hantering av utbud och efterfrågan kan minska problemet, men det finns verkliga fysiska och sociala gränser. Övertourism är bara ett exempel på vad som händer när allt fler försöker konsumera en gemensam resurs, särskilt när den resursen är en gemensam egendom resurs, många attraktiva honungsöta destinationer är just det.

 

Vilka är effekterna av överturismen?

Gränserna nås på vissa destinationer och går över gränserna i modellen ´trippel bottom line´ (3BL, Sociala, Miljömässiga och Ekonomiska konsekvenser). Det finns kulturella sammandrabbningar på grund av olika sociala sedvänjor och normer om beteende, som ofta ´eldas med bensin´. Lokalbefolkningen förskjuts alltmer av oreglerade semesterhyror, gräsmattor trampas sönder till bar jord och stränder fylls med skräp. Butiker som normalt brukar tillgodose behoven hos lokala invånare, förskjuts av etablerande större varuhus som säljer dyrare varor eller tat till turister. Turismen leder ofta till omfattande användning av gemensamma resurser i den offentliga sfären och utnyttjar till exempel museer och gallerier, som till en början är gratis eller värdeprissatta till gagn för medborgarna. Turismens gemensamma intressen blir mycket sårbara för de stora massorna och degraderas av för högt turism tryck. Turism industrin har fri tillgång till publika ägodelar, som också ofta är dess kärnprodukter. Tragedin i det gemensamma ligger i hjärtat av Lord Marshalls beskrivning av turism och resebranschen som "...i huvudsak hyra ut för kortsiktiga låter av andras miljöer, oavsett om det är kustlinjer, en stad, en bergskedja eller en regnskog." Problemet är att de samlar in hyran som externaliserar kostnaderna för den offentliga plånboken. Videon nedan utforskar de effekter som massturismen har på Venedig, en sjunkande stad förlorar sin själ:

 


Att ta itu med turismen: vad kan man göra?

Problemet med överturism kommer inte att försvinna – vi måste räkna ut hur vi ska klara det. I Barcelona används redan ett brett spektrum av mekanismer för att ta itu med frågan. Det är viktigt att lära av sin erfarenhet när man utvecklar strategier framåt. Många anser att en förändring av turismens natur för att locka besökare som "tillfälliga invånare" kommer att vara nyckeln till att förbättra värd-gästförhållandet. Andra anser att turistskatter kan vara svaret. Dessa skatter är vanligtvis för låga för att avskräcka besökare, men de kan bidra till att finansiera förvaltningen av turismen, inklusive reparation av gräsmattor och borttagning av skräp. Demarketing (marknadsföring i omvänd ordning) är ett intressant koncept som kan användas för att avskräcka besökare för att minska negativa effekter. Detta kan inkludera prishöjningar, minska reklamaktiviteter eller sprida ordet att kvaliteten på upplevelserna har försämrats. Vissa destinationer har genomfört strategier för att motverka "dåliga turister", som förbud mot svensexor och möhippor. Det finns en hel sida som beskriver flera potentiella lösningar för att ta itu med problemet med överturism (engelska) här

 

Turism är vad vi gör det till

Turism är vad vi gör det till, Barcelona och Venedig behöver inte oundvikligen domineras av turism, de är helt enkelt offer för massturism. I allt högre grad tar invånarna upp frågan och det tas upp på den politiska agendan i stadsregeringarna. Vad kan man göra för att hantera turismen så att den inte överväldigar städerna -Venedig, Barcelona, Paris, London, New York City, Prag, Berlin, Rom. – där den stora massan av turism börjar ses som ett större problem? Turismen har nått en punkt där antingen värdarna eller gästerna, och ofta båda, är missnöjda. Utmaningen är att göra alla destinationer hållbara och undvika att sprida problemet. För lokala myndigheter och ledare av turism sevärdigheter är huvudfrågan: kommer destinationen att använda turism, eller turism använda dom? Nedan följer Harold Goodwins presentation med titeln "Overtourism is a global challenge, people are looking to Barcelona for solutions” (engelska)

 


Turism är vad vi, värdar och gäster, gör den till. Vi kan göra det annorlunda.

 

Resources Goodwin H (2016) Managing Tourism in Barcelona RTP Working paper (shortly to be updated)
Goodwin H (2017) The Challenge of Overtourism
Francis J (2018) Overtourism Solutions
Goodwin H (2019) Overtourism: Causes, Symptoms and Treatment Tourismus Wissen – quarterly April 2019

Social Media
Learn more on Twitter by visiting https://twitter.com/Overtourism or using the hashtag #touristgohome. You can also visit the Pinterest Board: Overcrowding.

More relevant links:

Anti-tourism Protests
Asia
Assembly of Districts for Sustainable Tourism (ABTS)
Croatia
Cruise
Europe
General Articles
Nederlands, Holland
Iceland
Indonesia - Komodo
Ireland
Italy - Venice
South America
Spain - Barcelona
United Kingdom
USA

Håll dig uppdaterad - klicka på loggan för vårt nyhetsbrev

© ICRT - SVERIGE 2020 - Produced by BeInspiredBy